Salon historiallisen museon kohteita ovat Elektroniikkamuseo, Halikon, Perniön ja Meritalon museot, Kiikalan ja Suomusjärven kotiseutumuseot, Kreivinmäen ulkomuseo sekä Trömperin kestikievari.
Historiallisissa paikallismuseoissa on esillä Salon alueen kulttuuriperintöön ja historiaan liittyviä esineitä. Elektroniikkamuseo puolestaan esittelee salolaista elektroniikkateollisuutta radioista älypuhelimiin.
Aukioloajat
Elektroniikkamuseo on avoinna ympäri vuoden.
Perniön Museo on avoinna ympäri vuoden (talvikaudella sunnuntaisin).
Muut paikallismuseomme ovat avoinna kesäkaudella sekä lomien ja tapahtumien yhteydessä.
Katso tarkemmat aukioloajat museokohteidemme sivuilta.
Pääsymaksut
Elektroniikkamuseon pääsymaksut löydät museon sivuilta. Maksuvälineenä museossa käy Museokortti, Epassi, SmartumPay sekä Smartum liikunta- ja kulttuuriseteli.
Kaikkiin paikallismuseokohteisiimme on aina vapaa pääsy.
@salonpaikallismuseot
Salon tarina Nro 16 – Seppä Palanderin valmistama polkupyörä
1800-luvun alussa niin sanotusta juoksupyörästä (Laufmaschine) alkunsa saaneet polkupyörät kehittyivät vuosisadan kuluessa harppauksin ihmisten mielenkiinnon kasvaessa niitä kohtaan. Vuonna 1867 Pariisin maailmannäyttelyssä esiteltiin polkupyörä, jossa oli etupyörään kiinnitetyt polkimet. Vain pari vuotta sen jälkeen markkinoille alkoi ilmestyä pyöriä, joiden eturengas oli huomattavasti takapyörää suurempi. Suuripyöräiset polkupyörät kulkivat edeltäjiään vauhdikkaammin, mutta ne olivat kiikkerämpiä ja niillä ajaessa sattui useammin onnettomuuksia. Malli pysyi kuitenkin käytössä hyvän tovin, kunnes 1800-luvun lopulla keksittiin ketjuveto ja pyörien painopiste saatiin jälleen alemmas.
Massatuotannon kautta suureksi kansan suosikiksi nousseet polkupyörät olivat alkuaan herrasväen huvitteluvälineitä ja harvinaisuuksia, jotka herättivät mielenkiintoa myös muun väestön keskuudessa. Pyöriä ei ollut saatavilla yleisesti ja paikalliset sepät saattoivat rakentaa niistä omia versioitaan. Näin tapahtui myös Halikossa Märyn kylässä.
Halikon museon kokoelmiin kuuluu paikallisen seppä Palanderin valmistama komea isorenkainen polkupyörä, jonka runko on metallia, polkimet puuta ja satulaksi on pingotettu nahanpala. Korkeutta kulkupelillä on huikeat 140 cm ja sen eturengas on halkaisijaltaan 106 cm. Polkupyörä on todennäköisesti valmistettu 1800-luvun lopulla, jolloin isopyöräiset polkupyörät olivat muodissa.
Tässä sarjassa nostamme esiin kokoelmien aarteita ja esittelemme mitä kaikkea museoiden varastot pitävät sisällään. Tervetuloa mukaan Salon tarinan äärelle!
Kuva: Marko Ikonen
#halikko
#salo
#salonhistoriallinenmuseo
#polkupyörä
#polkupyöräily
#bikehistory

Salon tarina Nro 16 – Seppä Palanderin valmistama polkupyörä
1800-luvun alussa niin sanotusta juoksupyörästä (Laufmaschine) alkunsa saaneet polkupyörät kehittyivät vuosisadan kuluessa harppauksin ihmisten mielenkiinnon kasvaessa niitä kohtaan. Vuonna 1867 Pariisin maailmannäyttelyssä esiteltiin polkupyörä, jossa oli etupyörään kiinnitetyt polkimet. Vain pari vuotta sen jälkeen markkinoille alkoi ilmestyä pyöriä, joiden eturengas oli huomattavasti takapyörää suurempi. Suuripyöräiset polkupyörät kulkivat edeltäjiään vauhdikkaammin, mutta ne olivat kiikkerämpiä ja niillä ajaessa sattui useammin onnettomuuksia. Malli pysyi kuitenkin käytössä hyvän tovin, kunnes 1800-luvun lopulla keksittiin ketjuveto ja pyörien painopiste saatiin jälleen alemmas.
Massatuotannon kautta suureksi kansan suosikiksi nousseet polkupyörät olivat alkuaan herrasväen huvitteluvälineitä ja harvinaisuuksia, jotka herättivät mielenkiintoa myös muun väestön keskuudessa. Pyöriä ei ollut saatavilla yleisesti ja paikalliset sepät saattoivat rakentaa niistä omia versioitaan. Näin tapahtui myös Halikossa Märyn kylässä.
Halikon museon kokoelmiin kuuluu paikallisen seppä Palanderin valmistama komea isorenkainen polkupyörä, jonka runko on metallia, polkimet puuta ja satulaksi on pingotettu nahanpala. Korkeutta kulkupelillä on huikeat 140 cm ja sen eturengas on halkaisijaltaan 106 cm. Polkupyörä on todennäköisesti valmistettu 1800-luvun lopulla, jolloin isopyöräiset polkupyörät olivat muodissa.
Tässä sarjassa nostamme esiin kokoelmien aarteita ja esittelemme mitä kaikkea museoiden varastot pitävät sisällään. Tervetuloa mukaan Salon tarinan äärelle!
Kuva: Marko Ikonen
#halikko
#salo
#salonhistoriallinenmuseo
#polkupyörä
#polkupyöräily
#bikehistory
@elektroniikkamuseo
Made in Salo -näyttelyssä riittää ihmeteltävää tuntikausiksi.
Uupumisen välttämiseksi kannattaa välillä pitää tauko. Leponurkkauksen kalusteisiin ja elektroniikan historiaan pääsee uppoutumaan keskiviikosta perjantaihin klo 11–17 ja lauantaista sunnuntaihin klo 11–16.
#Elektroniikkamuseo #SalonHistoriallinenMuseo #SalonMuseot #SalonKaupunki #VisitSalo

Made in Salo -näyttelyssä riittää ihmeteltävää tuntikausiksi.
Uupumisen välttämiseksi kannattaa välillä pitää tauko. Leponurkkauksen kalusteisiin ja elektroniikan historiaan pääsee uppoutumaan keskiviikosta perjantaihin klo 11–17 ja lauantaista sunnuntaihin klo 11–16.
#Elektroniikkamuseo #SalonHistoriallinenMuseo #SalonMuseot #SalonKaupunki #VisitSalo